Samma tid, samma plats som förra gången

Inte riktigt samma tid....men ändå. Dygnet efter mina barnakutentimmar med S så var jag tillbaka med H. Då var det hennes nattliga hostanden som föranledde besöket. Jätteläskig hosta som a l l a läkare, sjukmottagningar och sköterskor som vi varit i kontakt med inte velat ta i med tång direkt.
-Det är bara att härda ut, det finns många virus som ger långvariga hostningar. Bit ihop du, var det råd som jag fick.

Jag lyckades ju ta mig in på vår vc och få superdunderultrahostmedicin utskriven, så läskig att vi knappt vill ge den - och den funkar inte!!

Så efter att ha suttit förtvivlat i flera timmar igår natt och hört hostningar som blir till kräkningar och låter som att lungorna skall hostas upp, så tog jag helt sonika dottern i bilen och körde (den nu välkända) vägen till barnakuten.

Väl där var hostan förstås inte läskig alls. Lite kruppartad, vilket ju är vad kruppjourtelefonen stenhårt sagt att hennes "egentliga" hosta inte är den här gången - de har sagt det väldigt många gånger, varje gång jag har ringt dem sedan det här började.

Jag suckade tungt och beredde mig på att ännu en gång mötas av hjälplöshet och nonchalans. Och självklart dröjde det - de måste ju prioritera de som är akutsjuka och något med barnakuten gör min dotter glad, pigg och leklysten - hon älskar för övrigt att åka till doktorn. Nästan lika kul som att gå till frisören, är hennes bedömning..

Vi fick träffa en läkare som vida överträffade mina förväntningar - hon kom in i vårt rum och sade "Hej H, jag har hört dig hosta när jag har sprungit förbi ute i korridoren och jag undrar om du kanske har någon slags förkylningsastma?" - och så fick hon inhalera och skall astmautredas. Vi fick tips om hur man ger medicin och medicin utskriven.

Jag vet att astma är en trist diagnos men det här har hållit på så pass länge att min största reaktion är lättnad över att det finns något vi kan göra för att hjälpa henne och för att minska det hopplösa, ständiga, vidriga, läskiga hostandet....

Idag fick hon vara hemma från dagis, hon somnade inte förrän vid midnatt och vaknade ju av sin morgonpigge bror vid femtiden...så vi har haft en underbar dag i solen med lekplatsbesök och lite glass =) och mycket springande i trädgården!

Kommentarer
Postat av: Kathrin

Skönt att H äntligen fick hjälp!
Trist bara att behöva 'bråka', kämpa och oroas så mycket innan det händer något!
Hoppas att hostan försvinner nu.
*kramar*

2006-05-05 @ 20:15:00
URL: http://tinalill.blogsome.com
Postat av: Birte

Skönt att ni äntligen fick hjälp! Visserligen är ju astma något trist, men å andra sidan tänker jag av alla sjukdomar och handikapp man kan få diagnosticerad hos sitt barn är astma ett av de lindrigaste. Tänker så när jag funderar över Tilda som ju också, antagligen, har astma. Livet kommer ju bli normalt iaf, har själv astma, och skulle jag inte slarva med mina mediciner så skulle jag må kanon. Skönt att ni nu får den rätta behandlingen och en utredning, då kommer hostandet säkert snart att avta.
Kramar om!!!

2006-05-05 @ 21:36:48
Postat av: Camilla

Hellre veta vad det är, även om det är trist, så man får möjlighet att kunna behandla och göra det lite lättare!
Kände så med Lovas hjärnskada. Visst skulle jag vilja vara helt bäbislycklig nu, bara gosa och mysa och inte veta att framtiden kanske inte blir så bra. Men samtidigt hellre få veta det nu så hon kan få den hjälp hon behöver!

Hoppas det blir bra med rätt behandling nu! Tur att du åkte in till akuten

Kram, hoppas ni får sova inatt!

Postat av: Trollis o pojkar

Stackars liten som hostar så hemskt. Nu som värmen kommit o allt. Hoppas hon kryar på sig fort *kramar*

2006-05-07 @ 12:48:13
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Justinella

Lovely site keep it i will be back that you.

2010-04-16 @ 11:46:04
URL: http://justinella.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0