Reaktioner...

Tack för alla svar på föregående inlägg, både on och off-blogg. Vi vuxna pysslar, tillsammans med farfar, faster etc.  med den här märkliga vuxensörjarvärlden som innebär kontakter med begravningsbyrå och präst och sådant. En bra sak, för man har något att göra. Men konstig.

Såhär ungefär reagerar barnen:

A: glad som vanligt, märker av konstig stämning ibland och flinar desto mer mot alla och ropar sitt "heeeeejjjj" vilket faktiskt funkar rätt uppmuntrande

S: vill inte vara hemma. När man frågar varför säger han "det är så tråkigt hemma för farmor har dött". Tur att han har dagis (bara den här veckan, sedan är det hela juli utan dagis). Han är också väldigt orolig för saker, t ex att bilar skall köra på oss och så måste man säga att man älskar varandra och pussas väldigt mycket. "Jag älskar lille S"-sången är väldigt populär.

H: Väldigt orolig för sin far. Frågade här om morgonen: "Vem skall vara din mamma nu då?" och när M sade att han inte hade någon mamma längre, så blev hon mycket upprörd "Men det måste man ha! Alla måste faktiskt ha en mamma. Annars blir jag lessen." Så handlar det mycket om att hon sknar, och blir ledsen och gråter.

För egen del försöker jag skaffa böcker åt dem men det är inte det lättaste med bilderböcker som handlar om döda farmödrar (farfäder etc skulle förstås också gå bra). Det här har jag fått tag på eller beställt hittills:
Adjö herr Muffin (Anna-Clara Tidholm och någon annan)
Min farfar och lammen (utgiven av Sveriges auktoriserade begravningsentreprenörer eller något i den stilen, bra men jag tror att den riktar sig till något äldre barn)
Alla döda små djur (är det Wirsénarna kanske? Handlar iallafall om en massa barn som "öppnar begravningsbyrå" en sommar och begraver alla små döda djur med psalmsång och frejdigt gråtande. Lite härlig sådär och kanske en bra förberedelse för begravningen?

Annars har jag inte hittat så mycket bra. Alla förslag mottas med tacksamhet.


Kommentarer
Postat av: Lusekofta

OK here goes: Kim Fupz Akkeson (dansk författare) ska visst ha skrivit en bok som heter "Och så blev farfar ett spöke" (illustrerad av min favvo-illustratör Eva Eriksson. Birgitta Johannson har skrivit en bok (barnpsykologi för vuxna altså) som heter "Barns tankar om döden". Nu har jag inte läst någon av böckerna själv så jag kan inte gå i god för kvaliteten, tyvärr. Sedan har du ju alltid "Bröderna Lejonhjärta" som också tar sig an döden på ett bra sätt (men kanske lite väl spännande för tvååringen därhemma.) Det var mina bidrag till det hela. Ja du, det är inte lätt det där med död, varken för vuxna eller barn. Lycka till.

2007-07-03 @ 14:48:07
URL: http://lusekofta.blogg.se
Postat av: Lusekofta

...den danska författaren heter Aakeson (inte Akkeson. Butterfingers!! *himlar åt mig själv*

2007-07-03 @ 14:49:32
URL: http://lusekofta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0