Något måste ge sig, antingen kartan eller verkligheten...

Stor diskussion vid lunch idag om färger, vilka saker som är olika färger och ifall de sakerna hör ihop på något sätt. Efter en längre utläggning om att gräs är grönt och både paprika och äpplen har egenskapen att de kan vara gula, röda eller gröna så kommer dottern med det förnumstiga uttalandet att hon vet hur man gör grönt. "Jaha, hur då?" säger jag.
-Man blandar bara rött och gult.
-Får man grönt då?
-Jaa, så gör vi på dagis. (en mening som förekommer hemma uppåt tvåhundra gånger om dagen. På dagis säger de att den vanligaste meningen är "så gör vi INTE hemma")
-Det måste jag se.

Vi plockar fram kritor och papper och dottern tar fram rött och gult, säker på sin sak. Målar och målar och målar och det blir förstås inte så väldigt grönt.

-Mamma! Vet du vad?! Det är fullt av kor i trädgården!
-Va? Nej, det kan det väl inte vara? Blicken går till köksfönstret och  ut i vår helt kofria trädgård. Under tiden har dottern tagit fram ett nytt papper och den gröna kritan och när jag tittar tillbaka på henne sitter hon och målar grönt. När hon fångar min blick säger hon
-Kolla mamma! Gult och rött, det blir grönt. Så är det bara.

Kommentarer
Postat av: EvadittlillaBerg

Listiga lilla H!! Haha, vilken smart brutta hon är!

2007-05-13 @ 01:11:35
URL: http://lusekofta.blogg.se
Postat av: Kathrin

Haha, klockrent av härliga, kluriga H! :)

2007-05-17 @ 17:31:53
URL: http://tinalill.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0