Modigt barn och smart barn - och väldigt argt barn

S har gjort tre mycket modiga saker idag: klappar lurviga kor, tvättat håret utan att skrika, och låtit mig klippa hans tånaglar. En eloge till min duktige son.

Imorse när vi ritade så ritade A en massa "boktäver" som var oläsliga för alla utom honom själv. Sedan började han utmana mig: "Rita A:s bokstav!" så jag gjorde det förstås. Både stora och små - ett helt papper fullt. Han blev mycket lycklig och målade friskt på alla sina A:n.

Sedan kom jag på att jag skulle se om han kunde känna igen sin bokstav. Så jag skrev alla familjens bokstäver på ett papper:

S H C A M

och så frågade jag vilken som var hans bokstav. Han pekade med stort självförtroende på A:et och sedan började han från vänster: "S bokstav, H:s bokstav, mammas bokstav, min bokstav, pappas bokstav"...tänk att han har lärt sig allt det där och jag inte ens har märkt något! Ytterligare en eloge till min andra duktige son.

H har mest varit arg idag "du är knäpp i ditt huvud" är den vanligaste kommentaren. Men hon är arg på ett väldigt frejdigt och kompromisslöst sätt, hon ger sig inte för något annat än väldigt goda argument och kramar, vilket jag tycker föranleder dagens tredje eloge, till min duktigt arga tjej.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka härliga, duktiga barn!!!

2008-09-21 @ 21:27:28
Postat av: Staffan

Härligt! Tänk att det ska vara så jobbigt att tvätta hår och klippa tågnaglar! Jag känner igen beskrivningen. Fingernaglar - inga problem! Tånaglar - ett evigt förhalande, förklarande och försvarande.

2008-09-22 @ 18:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0