Om jag slår huvudet i en tegelvägg så fortsätter jag bara framåt med full kraft

förr eller senare kommer jag nog igenom väggen.

Det kan man säga är min mans valspråk. Han påstår att han ärvt denna envetenhet från många släktingar på hans fars sida.

OK. Vår son S har också ärvt den. (En sak jag inte tänkte på innan jag fick barn - om man gör barn med en man som är mer viljestark än man själv, så får man barn som är mer viljestarka än man själv)

Idag sköt han A i barnvagn (tack för moderna vagnar där man kan vinkla ner handtaget till barnvänlig höjd) på en sådan där gammal grusväg som det växer gräs i mitten av. Och inte i någon av de grusade hjulspåren utan på det höga svårgenomträngliga lätt fuktiga gräset i mitten. Just där bestämde han sig för att det var bäst att skjuta vagnen - inte på något lättkört ställe som hade varit rätt problemfritt, utan mitt i gräset, mitt i vägen, utan hjälp av någon, sköt han en vagn som han inte kunde se över och inte riktigt visste vart han skulle med. Men han gav sig inte, fortsatte skjutandet med ren viljestyrka.

Under tiden gick hans syster och sjöng på ännu en nyskriven sångtext, tack och lov rumsren men ändå lite brutalare än vad vi föredrar:
Heja Bamse, sparka sparka Bamse
för han tycker mycket om att slåss

Jag tror att hon egentligen ville sjunga starka starka Bamse, för det ligger närmare originaltexten, men jag hörde fel och frågade om hon verkligen ville sjunga om att sparka på Bamse som är så snäll. Det ville hon tydligen för då kom andra raden till.

S somnade i bilen på vägen hem. H sjöng en alldeles vanlig icke omgjord version av Imse Vimse Spindel. A log i sömnen.

Kommentarer
Postat av: Kathrin

Älskar att läsa dina funderingar och om dina härliga barn!
Envisa barn kan mycket :)

Ha det gott!
*kram*

2006-09-18 @ 00:17:01
URL: http://tinalill.blogsome.com
Postat av: Birte + två tösar

Kommer o läser ikapp om dina fantastiska barn. Är så fascinerad av H framförallt. Hennes språk o slagfärdighet är enastående. Passar på att säga Tack för senast. Synd att tiden var så kort, min A skulle gärna vilja leka mer med din H. Hoppas din minsting mår bättre snart och att han slipper fler skumpiga storebror-drar-vagn-utflykter. Men han kanske njöt av det i alla fall.

2006-09-20 @ 21:42:03
Postat av: Camilla

härligt med envishet! och ganska bra faktiskt, tills det går överstyr och blir dumdristighet istället vill säga =)
Har passat på att läsa ikapp lite här, var ett tag sen ajg hälsade på här sist!

KRAM!
Hoppas vi ses nästa vecka!!

2006-09-23 @ 21:21:40
Postat av: Ilyasgina

Hope you enjoyed your visit.

2009-03-16 @ 08:40:11
URL: http://ilyasgina.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0