Perceptiva perspektiv

På väg till Kullabadet finns det en bom, som förmodligen skall hindra biltrafik till badet. M hejdade mig när vi var på väg till badet med barnen för att påpeka att om man vill ha en tydlig bild av hur olika våra barn är skall man iaktta dem när de närmar sig denna bom.

H gör förstås en storstilad ansats, gör lite "konster" och klänger omkring lite på bommen - som att den var där enbart för hennes höga nöje och för att förljuva hennes dag och hjälpa henne att visa upp sig.

S å sin sida närmar sig bommen försiktigt, blickar omkring sig - är bommen ett förbud? Skall vi inte gå åt det här hållet för att bada? Kommer någon att bli arg om vi går förbi bommen? Han tittar misstänksamt på den upptrampade stigen som leder förbi bommen - får man gå där? Är det en legitim stig? Till sist ställer han sig åt sidan för att vi andra skall gå före och visa hur man skall förhålla sig till detta hinder - som för att bommen är där för att dela in, både marken och folket, i de som får och de som inte får.

A å sin sida bryr sig helt enkelt inte. Han går helt lugnt under bommen som fortfarande är någon decimeter över hans huvud. Ler charmigt hela tiden förstås...

Idag har barnen och jag åkt Lennakatten med några goda vänner, väldigt trevligt var det. Även här framkom hur mycket det kan skilja i våra perspektiv. När barnen var rejält uttröttade och vi var tillbaka i Uppsala igen, återstod egentligen bara bilturen hem. Men så trötta var de att det skreks och gnälldes en hel del och vännen Å frågade på engelska om det gick an att ge barnen lite russin så att de skulle orka en kvart till. "Men", tillade hon på svenska, "då blir de väl höga i bilen på vägen hem."

H som lyssnade uppmärksamt började raskt fråga hur stora russinen skulle bli i bilen och vad som skulle hända när de blev så stora. Varför blev de stora i bilen? Var det för att det var varmt eller för att motorn var igång? Det tog Å och mig några minuter att förstå att hon hört "de blir höga" och tänkt
a) på russinen, och
b) höga= stora

Att reda ut den incidenten på ett barnvänligt sätt krävde pedagogik, förmåga att göra om en skrattattack till en hostattack och - är jag rädd - några rejäla lögner.

Nästa perspektivdifferens kom när vi skulle sätta oss i bilen och jag påminde barnen om att om bara några dagar skall vi åka ner igen till mormor och morfar.
H: Hur länge skall vi vara där?
Jag: En vecka ungefär.
H: Hur länge är en vecka?
Jag: Jaaa...en viss tid, en viss längd på en tid, som är rätt så lång, men inte jättelång. En tidsrymd helt enkelt.
S: Jag vet. Om vi vill veta hur lång tid en vecka är, kan vi bara skaffa oss en vecka-klocka.

Vems tur imorgon?

Igår hittade jag ett konstigt rött märke på A:s hals. Efter mycket diskuterande med mig själv om huruvida jag var för orolig av mig eller ej ringde jag bvc. De konstaterade borrelia och vi fick penicillin.

Imorse hittade jag ett liknande märke på S:s mage. Ringde bvc, fick tid, fick samma diagnos och samma penicillin i samma dos till och med.

Vaccinationsdags, kanske? Förvisso vaccinerar man ju mot TBE. Men det verkar ju som att vi har sjuka fästingar här i trakten.

Saga på väg till Kullabadet

"Det var en gång en jättefin flicka som hette H. Hon var fyra år. Nej, fem år. Hon hade en --- soptunna. Den var jättefin, alldeles grön och stor. Hon kunde själv gå ut och slänga sopor i den. Men den blåste ofta omkull. Det var väldigt problematiskt. Varje dag även när det inte blåste alls ute så blåste soptunnan ikull. På sin födelsedag önskade hon sig en ny soptunna, en rosa, som inte blåste omkull. Och så fick hon det! På sin födelsedag fick hon en jättestor överraskning från sin kaninkompis och det var en toppenbra sopetunna som aldrig blåste omkull, inte ens när det kom så mycket vind att hela huset blåste sönder. Bra va? Så hon var mycket lycklig."

På Kullabadet var vi helt ensamma. Ljuvlig sommarkväll. H simmade (med sina armpuffar). A grävde i sanden i vattenkanten. S for omkring som en vild tätting.


Varför en soptunna? Och varför dessa problem med kullblåsning? Vår soptunna har väl aldrig blåst omkull?

En glad tvååring

sover här hemma nu. Oj, vilken dag. Presenter hela dagen får man nästan säga.

Det roliga med att fylla två är att man har ingen möjlighet att fatta i förväg att det är födelsedag och vad det innebär. Så det hela blir ju en fantastisk storstilad överraskning som bara håller på och håller på och håller på.

Dagen började med en vagn till Bobby-caren och en gemensam present från syskonen: en såpbubblemaskin (efter A inte själv kan blåsa såpbubblor, mycket omtänksamt tyckte jag). Presenterna var så bra att hela frukosten fick lov att skjutas upp för att man skulle ut och leka.

Efter lunch hade det hela hunnit bli så spännande att man knappt orkade lunchvila. Men såsmåningom somnade han och när han vaknade hade en morbror och moster kommit. De var ytterst välkomna.

Lite marängsviss och lite presenter, så var livet ännu gladare.

Sedan kom en faster och en farbror och en farfar, samt en utarbetad fader och då blev det STOOORA presentöppningen: en grävmaskin, diverse böcker, en bil, ett förstoringsglas, några fina porslinsskålar med tillhörande djur, en legotraktor - och så tårta och mer marängsviss.

Sedan var man bara tvungen att springa omkring och jubla allmänt ett tag.

Sedan blev det såsmåningom, som det blir alla dagar, underbara eller ej, läggdags. Storasyster sov. Storebror snarkade. Men tvååringen själv låg med ett lycksaligt leende på läpparna och bara njöt av livet.

RSS 2.0