Nyskapande?

A har ett ord som jag verkligen undrar var han har fått ifrån. Det är ett gulligt ord och ett ganska bra ord, för den saken som den handlar om. Den rör alltså den lilla pluppen på bildörren som man fäller ner för att ha en låst dörr, eller upp för att ha en öppen dörr (gäller ej helt nytillverkade bilar vad jag förstår, men sådana bilar som vi kör i vår familj).

Det är en liten knapp som uppfyller honom. Han funderar mycket på den och drar den upp ibland och ner ibland beroende på humör. Upp förstås, om dörren är låst, när han vill ur bilen - och ner om han vill försäkra mig att han håller på att sitta still och aldrig skulle komma på tanken att busa.



Efter att ha försökt surfa runt på hans ord har jag kommit på att det verkar vara ett nyord. Det är iallafall inte känt i cybervärlden. Möjligen är det inspirerat - fast jag förstår inte kopplingen - av hans kärlek till Disneys version av Nalle Puh.

Iallafall gillar jag ordet och har börjat använda det själv. Inom familjen kan ju alla det förstås, men idag skjutsade jag en äldre tant i samband med mitt jobb och hörde mig själv säga till henne:
-Oj, nu stötte din armbåge till heffnyckeln så den åkte ner.

Hon fattade direkt vad jag menade.
Måste ju betyda att A är mycket smart som kan komma på ett så universalanvändbart ord..

Eller möjligtvis tanten, som förstod det.

Kommentarer
Postat av: Ingrid Höglind

Även tanter kan ;-)

Postat av: EvadittlillaBerg

Heffnyckel! Va' fiffigt! Klyftigt av honom också att hitta på ett ord där det verkligen behövs ett. Jag visste heller inte vad de där plupparna kallas. Förrrän nu. :-)

2009-10-21 @ 11:28:15
URL: http://lusekofta.blogg.se/
Postat av: Trollets mamma

Heffnyckel! Perfekt! Det ska jag komma ihåg.

2009-10-29 @ 10:56:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0