Bjuden

Jag hämtar H på skolan. Först vill hon inte gå därifrån, vilket måste anses vara ett gott betyg.
Sedan kommer hon på en sak.
-Måste vi hämta killarna?
-Nej, det gör pappa.
-Då vet jag vad vi skall göra när vi kommer hem.

Inget får jag veta i förväg. "Gå och sätt dig vid datorn lite medan jag grejar..." Jag försöker men det är så svårt att inte hålla lite koll. Men jag tvingar mig själv att sitta kvar, att acceptera, att ta emot. Det här är något som H gör för mig.

-Nu får du komma.
Hon har en korg i handen, som hon draperat en handduk över så att man inte kan se.
-Då kan det inte komma flugor i korgen och så kan inte du se. Får jag låna två hårspännen?
Hon får två av mig och sätter noggrannt fast handduken med dem.
-Nu skall vi gå till de hemliga äppleträden.
Vi hämtar varsitt mycket ordentligt utvalt äpple. Hon bryter av pinnen på mitt äpple.
-Den med den långa pinnen är mitt äpple. Nu skall vi gå åt andra hållet.
Hunden följer med oss, mycket glad över att få följa med oavsett vart vi skall. Jag är så glad i hjärtat, så lycklig över att hon valt ut mig att överraska, att hon valt den här dagen när vädret är så fint och att hon är min stora tjej som går där helt lugnt och konverserar mig, frågar vad jag gjort idag och berättar om sina lektioner.
-Vi skall gå upp på kullen, säger hon sedan, när vi kommer fram till en av våra trädbeklädda rätt höga kullar. Jag skall visa dig min utsikt.
Vi har varit uppe där förut, men jag har inget minne av någon utsikt. Det är så många träd, man ser knappt vårt hus. Men jag följer henne var som helst, hon är så glad och har så fina idéer för dagen.
Vi klättrar upp för kullen, som mest består av väldigt stora stenar täckta med mossa och träd. Hon skrattar när vi får hoppa och klänga.
-Jag älskar att hoppa och skutta! skriker hon och man ser hur hon älskar allt runt omkring sig.
Längst upp på kullen visar hon mig sin sten. Den är 170 cm hög kanske. Hon klättrar upp på den.
-Du kan få luta dig om du inte vill klättra. Titta där! Där! Hon pekar och hon har alldeles rätt. En underbar utsikt över åkrarna, ända till Hjälstaviken kan man se. Fantastiskt är det.
Hon plockar upp en flaska saft och två plastglas, och äpplena.
-Nu skall vi fika.
Vi fikar. Vi skrattar av ren livsglädje och pratar.
-Jag är så glad att vi har den här kullen. Det är mitt favoritställe på vår mark.
-Mitt med, instämmer jag, som tycker att alla ställen är favoriter när man har glada barn med sig.

När vi kommer ner och hem kommer killarna och M från dagis. A har firat sin födelsedag (som ju var i juli) på dagis idag och har mycket att berätta. H och jag berättar inte så mycket för de andra. Det här var VÅR upplevelse, vår speciella grej.
Vi ler mot varandra lite hemlighetsfullt.
Jag tackar henne så mycket jag kan.
Jag har sällan blivit bjuden på något jag haft mer behållning av än denna eftermiddag, denna vackra, glada höstdag.

Kommentarer
Postat av: Christine

Vilken underbar em med din Hagar:)det är just sådana stunder som man har alldeles för lite av med sina barn!!! Kram, vad fint du skriver:)

2009-09-15 @ 22:17:34
Postat av: Jennie

Vilken otroligt fin stund, jag blir alldeles varm i hjärtat, glad i själen och våt i ögonvrån när jag läser om er. Återigen tack för att du delar med dig. Kram syssling.

2009-09-15 @ 22:29:47
Postat av: Ingrid

Helt underbar upplevelse av det stora i det lilla och dessutom beskriver du det så fint att det nästan känns som man var där. Härligt att läsa!

2009-09-15 @ 22:59:47
Postat av: Erna

En sådan gåva att få - och att kunna skriva så fint om den!

2009-09-16 @ 21:28:39
Postat av: Karin Lo Flo

Som alltid, stum av beundran för din förmåga att fånga vad som är viktigt i tillvaron.

2009-09-18 @ 10:31:44
URL: http://www.kahlokahlo.bloggagratis.se
Postat av: Anna

Vilken underbar utflykt! Sådant man lever på länge!:)

Kram

2009-09-18 @ 19:53:04
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: Eva dittlillaberg

Underbar utflykt och underbart skrivet, som vanligt, Charlotte! <3

2009-09-24 @ 11:56:57
URL: http://lusekofta.blogg.se/
Postat av: Linda K

Underbart mysigt!

2009-09-30 @ 15:00:51
URL: http://smattogatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0