Semesterlektyr

Jag är helt nyförälskad i biblioteket. Kanske är det för att jag gått dit så mycket med barnen på våren, kanske för att de hade en skylt på dörren att de skulle skaffa den typ av bredband som innebär att man bara kan ta med sin laptop och sätta sig där. Eller så är det det faktum att de har en maskin som gör att man kan välja på vanligt och kolsyrat vatten, båda iskalla, båda gratis, när man har barn som skriker av törst (och lust att prova på roliga bubbelvattenmaskinen). Eller så är det att man kan hyra filmer där, bra filmer, sådana som man vill se, och ha dem i en hel vecka, vilket är det man måste i en fyrbarnsfamilj för att det skall bli av att man ser dem. Eller så är det bara så att gammal kärlek inte rostar. Jag har alltid gillat bibliotek. Stora tysta rum fyllda av böcker. Vad mer kan en flicka begära?

Jag var där och lånade böcker åt samtliga familjemedlemmar (öh, med undantag av E) att ha under semestern. Alla fick två stycken lånade åt sig. Så jag tänkte berätta här om dem, kanske är det ett sätt att lära känna oss som familj att titta på vad vi läser? Eller så är det bara ett sätt att lära känna mig, eftersom jag har valt böckerna. Eller så är det ett sätt att lära känna hur jag ser på oss som familj, eftersom jag har valt böckerna åt familjemedlemmarna.

Hm. Det är ju det själva bloggen handlar om också. Så detta måste med andra ord vara ett väldigt representativt inlägg. Bra, då har vi bestämt det. Ett representativt inlägg om semesterläsning.
Kanske dags att börja skriva på det?

Nä.

Innan jag börjar berätta måste jag bara skryta med att H just kom upp och berättade att sedan hon gick och lade sig halvåtta så har hon läst hela boken Gummi-Tarzan (av Ole Lund Kirkegaard). Hela boken. Jag är så stolt över henne. M är också stolt. Han är dyslektiker och är inte så säker på att han skulle ha tagit sig igenom hela den boken på tre timmar.

OK, här kommer böckerna.




M: stackarn har inte semester förrän om en vecka men eftersom vi far iväg innan honom och jag ändå var på biblioteket och roade mig, fick han också sig ett urval. David Baldacci: Sanningen och Alexander McCall Smith: Den gode maken på Zebra Drive. Baldacci för att det är spännande och McCall Smith för att det inte är spännande. Så kan han liksom välja vilken typ av semester han vill ha.


H: hon älskar Daisy Meadows (allvarligt, läs pseudonymen en gång till. Det är ungefär som om Fredrik Lindström skulle ge ut böcker under namnet Pompe Pompös) så hon har fått låna Tindra, månälvan och Nova, månstensälvan. Alla böckerna handlar om två flickor som är vänner med älvorna och i alla böckerna har älvorna råkat illa ut pga den ondskefulle Kung Bore och dennes otäcka svartalfer som alltid försöker förstöra för älvorna och alltid, alltid blir upptäckta och överlistade av de smarta flickorna och de vackra älvorna. Det är också mest för Hs skull som jag fått med mig vår gemensamma godnattbok (fast jag vet att jag inte kommer att läsa saga speciellt många gånger när barnen har mormor och morfar att välja på också) Diamantmysteriet av Martin Widmark.



S:  första fråga vid kvällssagan är alltid "Är det där verkligen sant?" och om det inte är det så undrar han varför någon har skrivit ner det i så fall. Så det fick ju bli något som var sant. Det blev alltså David Macaulay: Så funkar maskiner och redskap, som enligt omslagstexten handlar om vardagliga ting i vår omgivning - bilen, rulltrappan, symaskinen, blixtlåset och mer än hundra andra maskiner och redskap. Låter helt perfekt med tanke på allt som han går och funderar på. Den blev det, och Castor snickrar av Lars Klinting. Snickra gör vi mycket här hemma (håller på att bygga en lekstuga) så det är spännande. Man kanske inte kan säga att Castor snickrar är direkt sant. Men den innehåller en massa bilder på namngivna verktyg och ritningar på verktygslådor, så jag tror att den kommer att passera hans stränga censur.


A: har också en snickeribok i sin ryggsäck. Mulle Mecks första bok: Snickra. Ungefär samma grundintrig som i Castor snickrar men utan de tekniska finesserna. Däremot då den "asacoolla" Mulle Meck att titta på och lära av...Och sedan blev det Rut och Knut tittar ut på naturen: Kottar och klorofyll som jag hoppas skall vara lite rolig och inspirerande och stärka friluftslivskillen inom honom. Det var både sånger och tips om saker man kan göra i naturen och intressanta upplysningar. Perfekt för den snart-fyraåriga renässansmannen helt enkelt.


själv:  har jag fått med mig Martin Lönnebo och Stefan Edmans Jordens och själens överlevnad, som jag velat läsa länge men inte fått tag på. Och så fick det bli Bo Balderson Mord, herr talman. Politisk humor blir snabbt gammal i och för sig men hos Bo Balderson åldras den med grace.

Ja, det var det det. få se om jag kan få någon av barnen att bjuda på en recension av något slag. Det borde kunna bli intressant. Om jag får det och om det blir det, kommer den att synas in a blogg close to you, the summer of 2010.


*****
Läs även vad andra bloggare skriver om BIBLIOTEK  SEMESTERLEKTYR  DAVID BALDACCI  ALEXANDER MCCALL SMITH DAISYMEADOWS  MARTIN WIDMARK  BO BALDERSON


Kommentarer
Postat av: Evadittlillaberg

Underbar läsning. Och du sa det: Stora tysta rum fyllda med böcker." Ren och skär kärlek är vad det är!

2010-07-10 @ 00:06:12
URL: http://lusekofta.blogg.se/
Postat av: Staffan

Bra jobbat!

2010-07-10 @ 08:22:08
Postat av: anna-ett barn på jorden, en ängel i himlen

Fann din blogg idag. beklagar sorgen efter er pojke.

läst många inlägg och känner igen sorgen.

just idag försökte jag komma underfund med sorgen efter att förlorat ett barn som baby eller som äldre. det gick inte riktigt då så bra då man har drömmarna oavsett och de krossas ju.

Jag skall läsa lite till om Ansgar då jag tror det gör mig gott.

Kram

2010-07-29 @ 21:28:03
URL: http://bambinidolce.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0