Cats

När S kom till dagis imorse var han så medveten om att alla skulle lägga märke till hans nya frisyr. Några fröknar och barn hade han hunnit se i fredags, men det stora flertalet skulle se honom och direkt lägga märke till det korta håret. Han sprang till dagis, tog, som en riktigt van skådespelare, ett stort andetag och en micropaus innan han öppnade dörren. Sedan tog han två steg in och stannade, så medveten om att allt ljus var på honom och hans nya hår.

För mig är det det gulligaste jag kan tänka mig, att se någon av barnen sådär "bakom kulisserna", se hur de spelar ut mot omvärlden och hur viktiga de är i sina egna liv.

Sedan var det H:s dag idag. Hon och jag skulle åka till Pelle Svanslös Hus i Uppsala. Där har de byggt upp massor med interiörer från olika viktiga platser i Pelle Svanslös - Pelles och Majas hus, en affär, Måns rövarnäste, ett polishus etc etc. Sedan får alla barn som vill sminka sig och klä ut sig till katter (eller något annat) och leka överallt. Det finns också en massa tonåringar utklädda till Gösta Knutssons mest kända figurer att leka med.

H är lite blyg i början av en sådan grej. Hon kände ingen, hon gick med på att sminka katt-smink men ville inte klä ut sig och började leka. Först lekte vi affär och Maja Gräddnos själv kom och handlade bananer av H. Då blev hon blyg och ville leka polisstation istället. Då kom Bull. Han ville bli instoppad i fängelset men H vägrade, även om hon kastade en längtansfull blick på handklovarna.

När det blev sagostund hade hon hunnit få ett par kompisar och innan en timma gått lekte hon vilt med både Bull och självaste Elake Måns och några tjejer till. Det var både spännande och lite läskigt att försöka rycka Måns i svansen men till Bull sade hon förvånat: "Det är konstigt att du är så snäll på riktigt när du är så dum i böckerna."

E sov hela tiden. Hon kunde inte riktigt ta till sig dramaturgins olika nyanser men hon verkade fullt nöjd när vi väl kommit in. När vi precis kom dit var hon dock jättearg, men lugnade sig när hon fick en flaska Nutramigen.

H däremot blev jättearg när vi skulle gå därifrån och skulle inte ha lugnat sig med Nutramigen. Det som får en sex-och-ett-halvt-åring lugn är en snäll och förstående frisör som pratar respektfullt, låter luggen vara kvar och dessutom petar in fyra olika färger i håret efter fullbordad klippning. En lyckad dag, tyckte H. Jag med.



Kommentarer
Postat av: Millah

Hej :)

Jag har nu igång tävlingar och det kommer in nya hela tin.

Kanske finns det något som intresserar just dig.



Var gärna med :)

http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad ber jag så hemskt mycket om ursäkt

och då är det bara radera den hära kommentaren eller nå:)



Ha det bra :)

Kramar // Millah

2010-06-22 @ 02:55:57
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: EvadittlillaBerg

Vad roligt med ett helt Pelle Svanslös-hus! Det fanns minsann inte under mina Uppsalaår, även om jag kan dra mig till minnes en sådan där målad masonitskiva med Pelle Svanslös utan ansikte på som man kan sticka in huvudet i och se fånig ut så att någon kan ta kort. Min lillasyster stack in huvudet i just en sådan och såg... fånig ut. Tyckte jag då. Men nu när jag tittar på kortet tycker jag ju att hon var jättesöt, en liten tioåring med kritvitt hår och spexig min...Vi läser Pelle här hemma också, mina barn har ärvt mina bilderböcker om honom. Varenda gång vi öppnar dem utbrister jag: "Där har jag bott!" när vi ser den akvarellmålade lilla översikten över centrala Uppsala. De är nog rätt trötta på det vid det här laget. :-)

2010-06-22 @ 19:58:54
URL: http://lusekofta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0