Mönster på stickedockor

ur boken Stora boken om handarbete.

(för dig som tycker att detta är ett oväntat blogginlägg så vill jag bara säga att det är roligare att överraska)

"Det finns bara en riks med de här små dockorna: de är så roliga att göra att varenda garnrest i huset går åt!

Du kan använda precis vilket garn som helst. Provdockan här mäter 11,5 cm. Då är den stickad på ett ganska tunt garn på stickor 2 1/2.

Lägg upp 32 maskor och sticka vanlig slätstickning.
Sticka 4 varv i "skofärg", 14 varv i "byxfärg", 12 varv i "pulloverfärg", 8 varv "ansiktsfärg" och därovan 8 varv mössa eller fortsatt huvud i lämplig färg.

Efter att ha stickat 8 vv på mössan, börjar man maska av.
Vv 1: sticka 3 m, sticka ihop 2 m, upprepa intagningarna 2 ggr.
Vv 2-7: minska 4 maskor på varje varv, rakt över de första avmaskningarna. Dra ihop de återstående 4 m med en nål. Fäst ordentligt.

SÅ HÄR MONTERAR MAN DOCKAN:
1. Fäst alla trådar på dockan och pressa.
2. Sy ihop dockan mitt bak med smygstygn. Sy med dubbel tråd eller knapphålssilke. Stoppa upp bomull i huvudet och trä nålen runt "halsen" genom alla maskorna ett par varv. Dra till tråden ordentligt och fäst.
3. Sy ett par små sömmar med efterstygn för armarna (på tröjpartiet). Fyll armarna och kroppen med bomull. Går lätt om man petar med en virknål eller ett penselskaft.
5. Sy en söm för benen (mitt i byxpartiet).
5. Stoppa dem med bomull och snörp ihop på undersidan för fötterna. Sedan återstrår det allra roligaste pysslet, att sy ögon och näsa, skägg och hår, hängslen och tofsar."

Nu ser jag att den här beskrivningen inte är på rundstickor. Men det är lika lätt att göra det, man slipper ta ihop bak på dockan.

Kommentarer
Postat av: Birte

Hm, låter nästan enkelt, men en som mig som har två vänsterhänder när det gäller handarbete fixar nog inte det utan att ha detaljerade bilder på varenda moment...
Kul inlägg iaf =) Hoppas ni är friska nu och skickar kramar till er.
Ska gå o tömma mjölkbaren nu så en viss liten dam orkar sova några timmar inatt.

2006-02-02 @ 22:57:26
Postat av: Johanna

Åh, vad kul! Jag funderade faktiskt härrom dagen på att göra en docka och sen läser jag din beskrivning! Adam mår bättre (tack och lov för penicillin) och håller båda sina föräldrar sysselsatta. Hoppas allt är bra och friskt med er alla, kram

2006-02-04 @ 11:14:39
Postat av: Johanna

Ville bara lägga till att vi tänkte på Ansgar i lördags på hans namnsdag.

Johanna

2006-02-06 @ 16:21:45
Postat av: koko

jag har letat jättemycket efter det här mönstret till just en sån här docka! tack för ditt inlägg!

2006-02-24 @ 16:01:22
URL: http://koko.ar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0