Inlåst på toa - och andra framsteg ?!

Igår hände det som jag försökt förbereda mig på länge - naturligtvis när jag var borta hemifrån - H låste in sig på toa. Hon älskar att vara inne på toa och dona och greja, oftast borstar hon tänderna, tvättar sig, tvättar golvet, duschar och låtsas deodoranta sig, samt förstås, favvoprylen - gå på toa. Hon har börjat gilla att stänga dörren, förmodligen för att vi alltmera börjar gilla att stänga dörren om oss (lyx ser annorlunda ut än vad det gjorde innan man hade barn)...

Iallafall så lyckades hon vrida om vredet på dörren så att hon var inlåst och hon ropade till M "Pappa! Jag inne! Rädda mig! Rädda mig!" samtidigt som hon panikartat höll i vredet så att det var rätt svårt för M att med en skruvmejsel vrida om vredet. Men han lyckades iallafall och hon kom ut.

Sedan dess har hon pratat M Y C K E T om detta. "Jag inne toa, pappa räddade mig!" och så gråter hon. Det måste ha varit en superläskig känsla att vara instängd och inte veta hur man skulle ta sig ut...nu har vi skruvmejseln liggande nära till hands, tror att det är mest praktiskt så. För en annan del av bearbetningen (?) (eller bara det allmänna vansinnet) har varit att gå in där och skaka ordentligt i dörrhandtaget och vrida vredet fram och tillbaka...

Vad händer mer denna trettonhelg? Jo, vi har varit ute och gått och hon har varit en exemplarisk storasyster. Vi gick en LÅNG flertimmarspromenad och när lillbrorsan tröttnade på att sitta stilla i vagnen så sjöng hon för honom "bä bä vita lamm, har du nån nån ullerullerull, jaja, skära banan, ja har häcken full" och gosade med honom och lät honom till och med låna den älskade apan som är hennes ständiga följeslagare. Snällt va?

Lillebror i sin tur gör stormmässiga framsteg, från att ha försiktigt börjat krypa "ordentligt" ett par dagar före jul så kan han nu ställa sig upp, gå utmed möbler, släppa taget med en hand, gå med läragåvagn och han har till och med sagt sitt första ord: "Pa!" för Lampa.

Nu sover de sött. Hoppas jag iallafall. Sista meningsutbytet med H denna kväll:
-Sov gott nu.
-Jag VILL INTE sova nu.
-Nähä, vad vill du göra?
-Dansa, dricka saft, sjunga om grisar.

Kommentarer
Postat av: Birte

Usch ja, att låsa in sig på toa... skönt att de går att öppna utifrån, gick inte då min bror var små, mamma fick ringa efter låssmed kl 8 på kvällen medans 3 åringen därinne gallskrek. Hoppas H kommer över det och kanske har lärt sig att man inte tvunget måste vrida om.

Roligt att läsa om dina små och syskonkärleken, skönt när de är sams.

Känner igen en sak till "M VILL inte sova" "M vara vaken i hallen" är en fras vi får höra alltför ofta nu förtiden vid nattningsdax.

Kram på er!

2006-01-07 @ 22:10:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0