Ansgar 4 år

Från det ena födelsedagsfirandet till det andra, det helt annorlunda.

Imorse for jag iväg upp till graven. M var i skolan (obligatorisk närvaro), storbarnen på dagis och A med i bilen men sovande. Så det blev som en minnesresa för mig och lite skönt att få vara ensam i den stunden. Precis 09.09, det klockslag som Ansgar föddes, så var jag på väg upp till hans grav för att sätta dit ett nytt halmdjur, som han får i present av oss varje år. Av alla saker jag trodde klockan 09.09 den 22 november 2002 så var det här inte alls med på listan.

En stunds bra sorg blev det. Och alltid skönt att hälsa på Ansgars grav. Och det blev väldigt vackert med den fina renen med sitt röda band runt halsen.

Här hemma firade vi med glasskalas efter middagen. Ballongerna satt kvar sedan Hs kalas. Och så tände vi ljus och pratade med barnen om storebror. De var glada och sade "skål Ansgar!".

Kontrasten till helgens festligheter är så tydlig. Tänk om vi hade haft ett fyraårskalas nu med stoj och spring och bus och presenter.

Jag har tre fantastiskt underbara barn hos mig. Jag är så oerhört tacksam för dem så det finns ingenting som kommer i närheten av den lyckokänslan i mitt liv. Men den här dagen och fyra dagar framöver får handla om det barnet som jag inte får ha hos mig.

Ni vet hur det känns när man är så lycklig så det liksom värker i hela hjärtat, så glad att det gör ont? Så känns det här fast utan lyckan.

Fast det är inte heller riktigt sant för jag är lycklig över Ansgar. Lycklig över att vi fick träffa honom och att vi fick de där fyra värdefulla dagarna med honom. Men man kan ju inte förneka saknaden. Så det kanske är så man skall säga helt enkelt: lycklig så att det värker i hjärtat.

Kommentarer
Postat av: Staffan

Tänker på er och minns också hur det var för fyra år sedan. Ansgar har påverkat oss på många sätt. Vi kommer aldrig glömma honom.

2006-11-22 @ 23:49:05
Postat av: Jenkins

Vad fint ni ordnar det.

Kärleken gör ont säger dom, och jag märker när jag blir orolig om Anna att det gör fysiskt ont i mig. Heja heja! /J

2006-11-23 @ 09:32:34
URL: http://jenkinz.blogspot.com
Postat av: Kathrin

Massor med varma kramar till er allihop!
*kram*

2006-11-24 @ 11:18:56
URL: http://tinalill.blogsome.com
Postat av: EvadittlillaBerg

Du skriver så bra om detta svåra, svåra. Jag sitter här långt bort i annat land vid min dator, men dina ord går, lysande och skimrande, rätt igenom alla ledningar och rätt in i mitt hjärta.
Hoppas jag kan få mina ord att nå dig på samma sätt när jag skriver: tack för att jag får läsa hur ni har det, min gamla väninna.:-) Skickar med den STOR kram dig och dina också!

2007-01-16 @ 12:45:27
Postat av: Weceedee

This is a very good site. Thank you.

2009-04-14 @ 08:58:35
URL: http://www.weceedee.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0