Också en bror

Tant på affären, böjer sig över A: Åh, så söt man kan vara då! Hur gammal är en sådan här liten?
Jag: Snart åtta veckor.
H: (vill markera att hon också är där) Jag är sex år.
Jag: Tre år, menar du.
H: Två år menar jag. Det är min lillebror, A! (klappar fint, som alltid när det finns publik) (som nästan precis alltid, faktiskt, om jag skall vara ärlig, hon är aldrig elak mot A)
Tanten: Vad duktig storasyster du är då! Tänk att du har en lillebror!
H: Jag har två lillebrorar. A och S. S är rätt stor men lillebror ändå. Sedan har jag en bror till. Han är ingen lillebrorar. Han är död. Han heter Ansgar. Han är död men han finns ändå för han pratar med mig på natten.
Tanten: Jaha. Jag har också en bror som är död. Han heter Sixten.
H: Pratar han med dig på natten?
Tanten: Ja, det kan man väl säga. Jag tänker mycket på honom på natten när jag skall sova.
H: Ja, jag tänker mycket på Ansgar också. (tanten och H förenas i en stund eftertänksam tystnad innan H går vidare till nästa viktiga ämne som är att sjunga bajsversionen av Små grodorna (skall inte återges på en familjevänlig blogg)).

Då smälter mitt hjärta till en liten pöl, dels av tacksamhet till tanten som svarade vettigt och bra och som till en vuxen - och dels av kärlek till H som tänker så mycket och är så klok.


Kommentarer
Postat av: Johanna

åh, vad fint! Jag skrattade högt åt slutet.
P.S såg uppdateringen via nyligen.se!

2006-09-11 @ 19:55:50
Postat av: Nina med T & V

Ja, hon är verkligen klok, H. Underbara ungar :-) Underbart är också att det finns så bra vuxna som man bara har turen att råka stöta på emellanåt.

2006-09-11 @ 20:17:56
URL: http://pippi.blogg.se
Postat av: Trollis

Underbara Hagar! Tänk att hon pratar så bra. Beundrar alla 2 ½ åringar runt om som man kan prata med som en vuxen nästan! Elias säger iaf hejdå mamma och mamma's bil. Det är det nya här. Jippi *suckar lite*

2006-09-13 @ 08:07:10
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Anna

Goa, kloka H.! Och vilken bra tant!
Kram

2006-09-14 @ 10:18:39
URL: http://amlon.blogg.se
Postat av: Kathrin

En sån klok och eftertänksam liten tjej du har. Och tanten som svarade så bra - underbart!
*kram*

2006-09-14 @ 14:58:49
URL: http://tinalill.blogsome.com
Postat av: sundbyberg i våra hjärtan

Herregud. Man blir ju helt apatisk. Vilka sjukt bra föräldrar den där ungen måste ha tänker jag. Tänk på det. Ta åt er. Ni har bidragit till minst fyra mirakler som får det här med vatten till vin att blekna betänkligt. Även om alla inte kan gå på toaletten själva ännu. Respekt.

2006-09-19 @ 14:16:10
Postat av: Anonym

barn är helt fantastiska. helt. o som en annan skrev det är nån som står bakom o hjälper till på vägen, som står bredvid o hjälper till att de blir så där helt fantastiska.

2006-10-07 @ 01:11:04
Postat av: Jenny Sallnäs

Har nu läst mig igenom din blogg och du skriver så otroligt bra! Hemliga pappan kan sticka från stan...
Tack för fin läsning. *beundran i blick*
Jag önskar dig och din familj allt gott,

Jenny, trebarnsmamma

2006-10-07 @ 22:38:18
Postat av: Philliplotte

I see first time your site guys. I like you :)

2010-04-22 @ 09:04:20
URL: http://philliplotte.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0