Linköping och sedan världen

Vi var hos barnens kusin i Linköping igår och imorse och över natt förstås. Det var roligt, A firade med att sitta utan stöd i fem minuter minst flera gånger - framför allt H är helt uppfylld av denne kusin vars lov har sjungits i alla tonarter här hemma, både bokstavligen och bildligt talat.

Hon har också ritat honom (helt plötsligt huvudfotingar!) och väldigt noggrant påpekat att det är han och var huvudet är och håret och ögonen och armarna och så ("mamma jag kan inte rita hans näsa" "Det gör inget man måste inte det" "Men då får han ingen näsa! (tittar på sin teckning) "Jag tycker han är så fin ändå!") I massor med exemplar. Hela eftermiddagen har gått.

Roligast av allt är att hon ritar upp och ner. Dvs om man satt mitt emot henne vid ett bord så skulle hans fötter vara närmast en och håret längst upp, alltså rättvänt. Håret är alltså närmast henne och de långa långa spirorna till ben längst bort.

Sedan for vi iväg och handlade, S och jag. Här har vi en kille som håller på att erövra världen genom språket. Han krävde att över sina rosa plyschbyxor få ha pepparkaksdräktsöverdelen som vi lånade av kusinen och sedan mössan som hör till sagda pepparkaksdräkt. Han var med andra ord oemotståndligt söt och pratade som att han fick betalt för det. Folk stannade upp och tittade och log...Så här ungefär blev det:

Precis när vi kommer in i affären så kommer en man som handlat färdigt för att ställa tillbaka vagnen. S tar den dock ifrån mannen och säger uppfordrande till honom:"A:s vagn." Jag får vagnen och ställer i bilbarnstol med A. S går och hämtar en liten vagn "S:s lilla vagnen. In in in mamma. Köpa köpa (jag sufflerar bröd) Bröd bröd bröd bröd bröd (tar en limpa, de får välja sådana

saker när de är med och handlar) bröd bröd bröd GLASS (jag säger att vi inte skall köpa glass just nu) köpa köpa köpa handla handla (yoghurt sufflerar jag) Mumingogurt Hej Mumin. (stoppar i vagnen)Köpa mat A nu (vi går förbi barnmatshyllan) Blöjor, mina blöjor? (Nej, säger jag) gå handla banan, äta banan (inte på den här affären S) TITTA! (Stannar med ett knyck) bilen hästen! BILEN HÄSTEN!

MAMMA!!! BILEN!!! HÄSTEN! (en polisbil av leksaksslag komplett med hästvagn med häst i) Ojojoj. (går vidare utan att ta leksaken) Hej tjejerna! (Två tjejer sitter i en vagn) Titta! A:s mat! (lyfter upp burkmat ur vår vagn för att visa) Inte äta, tjejerna. Bebis ätar (pekar på A) Hejdå tjejer! Nu mamma. (nu skall vi köpa såpa S) Såpa såpa såpa såpa såpa (han har ingen aning om vad det är

för något, jag går och hämtar en flaska och sätter i hans vagn) titta mamma, titta titta, såpa såpa såpa såpa, (plötsligt, med sträng röst) Gubbenflyttar (en äldre herre makar roat sin vagn åt sidan för att släppa fram S och hans lills vagn, S stannar plötsligt och säger med stor värdighet) Tack, lilla gubben (så säger dagistanterna åt honom men det vet ju dessvärre inte den äldre herren men han ler ändå ganska glatt) mamma mamma mamma mamma - gå handla nu (han menar betala). Sitta där? (pekar på varubältet som rör sig) nänänänä (skrattar) Här mamma (börjar plocka upp saker och ger mig och jag sätter dem på plats för att betala) Mamma! Klart nu! Ställa vagnen! (går väldigt ordentligt och förtjust och ställer vagnen på rätt plats, går sedan bort till de stora vagnarna och tar som alltid en ny, han tycker att man kan handla hur många gånger som helst)


Kommentarer
Postat av: Jenkins

Men guuud vad härligt! Det finns inget roligare än att lyssna på små barns spontana svammel. Fast man blir så trött i öronen att mna kunde gå ut och stänga dörren, men det är _så_ kul!

2007-01-04 @ 09:09:05
URL: http://jenkinz.blogspot.com
Postat av: Amlon

Söt S! :)

2007-01-05 @ 22:17:11
URL: http://amlon.blogg.se
Postat av: Erna

Om Leoardo Da Vinci kunde rita spegelvänt kan väl H få rita upp och ned! Bra gjort.
Det måste vara en upplevelse att handla med S (förutsatt att man har tid och tålamod)!

2007-01-15 @ 22:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0