Stort trots

Detta är ett palindrom, som "naturrutan" eller "i Reval sitta ni alla i natt i slaveri". Alla palindrom är alltid sanna, det vet man ju. Sålunda är trots trots bara om det är stort. Och det är det ju.

Imorse vände hela tillvaron från att vara trevlig, harmonisk, till och med älskvärd. I ett rasande tempo till en rasande furie.

-(den trevliga rara, snälla dottern som precis berättat att hon älskar alla i vår familj och till och med inkluderat katten vilken hon inte gör om hon inte är på mycket gott humör) Jag skall gå till dagis nu. Jag skall ha min rosa tröja. Skall S inte gå på dagis idag? Bara jag? (den rasande furien tar plötsligt och abrupt över rodret, en riktig statskupp - om man känner lukten av blodbad under nästa replik så har man fattat stämningen) Du är dum mamma, dum mamma, dum mamma. Du är dum som - som - som Mia (i Madickenfilmerna, min anm) JAG GILLAR INTE DIG! JAG SKALL SÄGA DUMHETER TILL DIG! Jag gillar inte dig, jag gillar inte pappa, jag gillar inte S. JAG. ÄLSKAR. BARA. A.

I ett försök att pacificera henne säger jag att det blir nog A glad över att höra.

-NEJ, det blir han INTE.

Sedan när vi väl baxat ut henne, kicking and screaming,  till bilen vänder allting igen. På precis samma sätt, men tvärtom:

-(den rasande furien på militärkuppshumör) När jag blir stor skall jag bli din mamma och då skall jag säga DUMHETER till dig. Inte i garderoben! På riktigt. Dumheter, mamma, skall jag säga, för du är dum dum dum. (den trevliga, rara, snälla dottern återinträder plötsligt) Mamma! Tror du att Emil älskar Lina? För jag tror att Emil ÄLSKAR Lina. För Emil är snäll, faktiskt.

Dumheter är det fulaste ord hon kan. Det är lite gulligt. Så är det när man lever ett skyddat liv på landet. Och Lisabet i Madickenfilmerna går in i garderoben när hon vill säga fula ord. Detta sagt som en liten förklaring till den märkliga logiken hos den rasande furien.

S och jag var lite lättade när vi lämnade av Dr Jekyll och Ms Hyde på dagis, där för övr den ondskefullare sidan aldrig visar sig. Så vi for hem och trädde halsband, S nya hobby.

-Mamma hjälpa mig.
-Javisst, skall jag det. (sätter mig intill) Vad vill du att jag skall göra?
-Säga "du duktig S".

Sådan hjälp skulle jag också vilja ha när inbördeskrigen härjar som värst hemma.


Kommentarer
Postat av: Erna

Man hör, ser och känner med Er alla tre, inte minst den rasande furien. Helt underbart beskrivet, jag gillar palindromet trots!

2007-01-15 @ 22:04:16
Postat av: Eva

Um-hu *igenkännande* I hear you, girl!
Känner igen de där små känslosvängningarna så altför väl...;-)

2007-01-17 @ 20:28:33
Postat av: Amlon

Sötisar! :) Du borde skriva en bok!

2007-01-17 @ 23:05:17
URL: http://amlon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0