Modern i Midsommar

Jämna klockslag och vad vi gjorde

6:00 H och S står och rycker i mig vid sängkanten och hävdar att det är morgon. Nu är det så att i vår familj får man gå upp klockan sex men det är ju inget jag direkt uppmuntrar dem. Så jag skickar över dem till fadern, som bollar tillbaka dem till mig. Såsmåningom ger de upp sina sega föräldrar och går och dukar fram frukost.

7:00 Vid det här laget sitter vi alla och äter frukost. Barnen har gjort stora mackor till oss alla och den som får torka av bordet efteråt får ta till det tunga maskineriet. Men en idyllisk början på en idylliskklingande dag.

8:00 Jag, H och hunden Elis går till farfar med tidningen. H plockar sju sorters blommor åt honom (sex hundkex och en blåklint från hans rabatt) och Elis väcker honom där han sover framför morgon-tv. Vi enas om att det kommer att bli en bra dag.

9:00 Duschar, jag jobbar denna dag mellan tio och elva. H vill följa med (hon vet att hon kommer att bli bjuden på kakor). Hon får följa med.

10:00 Jobbar. H hjälper till genom att äta kakor.

11:00 På hemväg. Monologen i bilen innehåller följande moment:
När är vi framme?
Om folk kan bli över hundra år, kan de bli över tusen år? Varför inte?
Om man dansar runt en midsommarstång, blir man snurrig i huvudet då, eller blir stången snurrig i huvudet?
När är vi framme?
Varför är katter sötare än tjurar?
Hur bygger man en ladugård? Vad skulle hända om man började med taket?
När är vi framme?
De där vita plastbollarna som bönderna gör med "mat till djuren", går de att sparka fotboll med? Men om man är en jätte då?
Vilket kör fortast, en bil eller ett flygplan? Varför då?
När är vi framme?
När är vi framme?

12:00 Lugnet har infunnit sig i hemmet. Alla vilar. M och jag till och med, lite småsjuka som vi är. A sover i spjälsängen, S i en fåtölj, H inte alls. Hon är den enda som vill vara uppe och göra grejer. Jag sätter på ett dataspel (Fem myror är fler än fyra elefanter). Det funkar.

13:00 Nu börjar Midsommarfirandet i Härkeberga. Men vi har inte ens tagit oss ut till bilen än. Men det är ingen fara, för
 
14:00 när vi anländer, är dansen fortfarande i full gång. Barnen vill dansa i två minuter. Pinsamt nog är jag den som tycker det är roligast med ringdans i vår familj. H är väldigt fascinerad av alla "fina prinsessor" i folkdräkt. Männen i folkdräkt skrattar hon (inte alls diskret) åt.

15:00 Vi har suttit i en ängsbacke, ätit glass, hoppat säck, gått på ett alldeles äkta dass (H), vägrat att gå på ett dass (S), funnit en häck utan människor bakom åt S (M), blivit kompis med ett flertal hundar (A) och går nu en tipspromenad där M och jag räddas genom att vi ju "måste" göra barnfrågorna eftersom barnen är med. Till och med de är lite svåra...men de flesta lyckas vi reda ut gemensamt. Vi far hem igen.

16:00 Färskpotatisen kokar och barnen går balansgång, hoppar studsmatta eller kör Bobbycar. M och jag sitter matta på trappen och ser på.

17:00 Matdags. H som förklarat i flera veckor att hon "älskar sill" äter en tredjedels bit och ägnar sig helhjärtat åt korven som vi förstående föräldrar införskaffat åt dem. Vi njuter många sillsorter. Och jag älskar färskpotatis. S diskuterar hur mycket plats i magen som det kan bli kvar för jordgubbarna, och menar att varje korvbit tar plats från en jordgubbe. Enligt hans sluträkning får han nu bara plats med "hundramiljoner jordgubbar". A blir överlycklig och skriker "gubbar! gubbar!" och vägrar att äta något som inte är jordgubbar.

18:00 Det är Charlie och Lola på Bolibompa vilket innebär att det inte får missas oavsett helgdagen. M och barnen sitter allihopa i en enda fåtölj och tittar medan jag röjer i köket, av vänlighet mot min sjuke man. (Vet inte hur mycket bättre han mår av att sitta inklämd under sin digra barnaskara).

19:00 Läggdags utbryter "Stormen före lugnet". Det bedarrar på det sedvanliga sättet och jag och Elis går ut på promenad igen. Vi skall plocka blommor också men hur många sorter som helst.

20:00 Alla sova i enslig gård - M framför Terminator 3, barnen i sängar belamrade av mjukisdjur - när jag och Elis återvänder hurtfriska och glada med en mycket stor och elegant bukett.

21:00 Datortid.

22:00 (om framtiden vet man intet, men denna utveckling är ytterst sannolik) Alla sover. H med sina apor (Nils och Sara heter de numera), S med Pippi i ett hårt grepp om ena flätan, A med "Najnaj" instucken under armen, M hjälpt till sömns av Alvedon och nässpray och jag själv med en sudokubok under huvudet och en bläckpenna som trillat ur mitt grepp som närmsta sängkamrat).

Glad helg på er allihopa!

Kommentarer
Postat av: Staffan

Låter som en härlig midsommarafton! Kyra på er!

2008-06-21 @ 15:47:17
Postat av: EvadittlillaBerg

Vilken underbar midsommar! Här, i detta gudförgätna land, firar man midsommar inte alls, eller i bästa fall bara som en blek skugga av det swenska midsommarfirandet...suck...Jag klarade mig bra denna dagen i alla fall i år eftersom jag minsann var ute i skärgården i ett luxuöst hus och pimplade vin tillsammans med mina klasskamrater (känner mig alltför gammal för att överhuvudtaget HA klasskamrater, men lite roligt är det ändå). Så kan man också göra, en midsommarafton. Glad sommar på er allihopa! :-)

2008-06-26 @ 20:01:10
URL: http://lusekofta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0