De mortuis

H och jag i samtal.
H: Du har ju förresten bara tre levande barn. För Ansgar är ju död. Ja, det är ju väldigt tråkigt det där med Ansgar. Att han dog alltså. Vad dog han av?
Jag: Han hade en muskel som var för stor i sitt hjärta, så hjärtat kunde inte slå och då dör man.
H: Andas då?
Jag: Nej, man kan inte andas heller då. Då dör man.
H: Farmor dog också.
Jag: Ja, hon var så gammal och sjuk.
H: Och Ville (katten) orkade inte leva längre, så han dog.
Jag: Ja, så är det. Vi känner tre som är döda, Ansgar, farmor och Ville.
H: Jag känner faktiskt en till som är död.
Jag: Jaha, gör du?
H: Ja, han bor i Göteborg. Han heter --- Vilan.
Jag: Jaha.
H: Och William i efternamn.
Jag: Vilan William, snyggt namn.
H: Och han dog för att han muskel gick sönder i hans hjärta.
Jag: Jaha, som Ansgar då?
H: Nej, inte alls som Ansgar. Hans muskel var ju för stor. Den här gick sönder. Han var fem år gammal.
Jag: Och så dog han. Det var väldigt sorgligt.
H: Ja, fast han hade bränt sig också så han dog av det med. Och trillade ner från ett tak. Och så hade han en farlig sjukdom som man får om man har en kniv som sitter fast i huvudet.
Jag: Oj, dog han av allt det där?
H: Nej, han dog inte alls. Doktorn kunde göra så att han är frisk, så nu lever han igen. Men han har brutit ena benet. Och så har han ett rött märke på benet som behöver hudkräm.
Jag: Oj, så han är inte död?
H: Nej, inte alls. Han bor i Örsundsbro.
Jag: Jaha! Vad lustigt. Vilket dagis går han på då?
H: (som kommer på att vissa saker kan kollas) Öh....Humlan.
Jag: Finns det ett dagis som heter Humlan i Örsundsbro?
H: Ja, längst bort, inne i skogen. Ett pyttelitet ett.
Jag: Och där går Vilan?
H: Mmmm. Fast han går inte så bra för han har brutit benet. Men han har iallafall träffat Ansgar, när han var död alltså.
Jag: OK.
H: Ansgar är också fem år nu.
Jag: (lite förvånad) Ja, det är han faktiskt.
H: Och de var liksom kompisar.
Jag: Vad bra.
H: Och Ansgar hälsade till dig faktiskt.
Jag: Vad snällt.
H: Jag tänkte bara att du ville veta det.
Jag: Jo, det ville jag gärna.
H: Förresten, vet du vad jag kan? ALLA orden till Hajar-som-hajar-låten (börjar sjunga istället).

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad hon är härlig! Vilka funderingar de har ibland de små liven. Tycker ofta att hon har långa filosofiska utläggningar din dotter och det är så kul att du delar med dig av dem.
Kram

2008-03-28 @ 20:08:09
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: JoVi

Nämen oj...barn har så öppet sinne, härligt! Kram till er!

2008-03-28 @ 23:00:50
URL: http://joviskarameller.blogg.se
Postat av: Staffan

Härligt, H!

2008-03-28 @ 23:09:41
Postat av: Amlon

Vad fint! Sötaste H!

2008-04-09 @ 08:13:57
URL: http://amlon.blogg.se
Postat av: Sara

Hej! Mitt namn är Sara Lodin. För snart 3 år sedan förlorade jag min pojkvän då han avled av en plötslig hjärtattack 32 år gammal. Jag har nu börjat bygga upp en hemsida till alla oss som förlorat någon - www.sorginfo.se - vars syfte är att ge information om vart man kan vända sig för att få hjälp och stöd i sorgen. På sidan har jag även en kategori för sorgebloggar och jag undrar nu om det är ok att jag länkar till din blogg därifrån? Jag är övertygad om att det du skriver hjälper andra som förlorat ett barn. Hör av dig. Kram från Sara

2008-08-21 @ 07:36:23
URL: http://www.sorginfo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0