H SKRVR

H har börjat skriva! Och inte lite heller, det skrivs upp allting här hemma. Hon följer det gamla bibelhebreiska mönstret att (ofta) hoppa över vokalerna...Det är också lite coolt att se hur hon hör bokstäverna. När man ljudar utan att ha någon bild i huvudet av hur språket ser ut, och bara skriver ner ljuden, då blir det sammanblandningar (som att f blir p, n blir m etc)

Hon har en lapp på sin vägg där hon skriver upp
VTGA SAKR (viktiga saker)

Hon har skrivit upp hela familjens, inklusive hundens, initialer. Två gånger, eftersom det är mycket viktigt. Sedan följer liksom "löpsedlarna".

Bland annat står det:
MRPR MRMR KOMER SMART (morfar och mormor kommer snart)

och
H LSKR JALMAJR (H älskar Hjalmar, en kille på dagis)

Idag satte jag en bit klementin i halsen. Först rusade förstås H efter sitt mirakelmedel, hudkräm, som jag skulle smörja på halsen. Sedan, när hon tyckte att hon hade administrerat första hjälpen, så försvann hon in på sitt rum. Hon var där ett tag, skrek bara en fråga om vilken bokstav som kom efter "sch". Eftersom jag inte visste vilket ord hon syftade på var det inte lätt att svara på den.

Sedan visade hon mig vad hon hade skrivit på sin VTGA SAKR-lapp.
Följande stod skrivet:
KUH DELB AMM
Det var faktiskt lite svårtolkat, men hon stod ju bredvid mig och var så stolt, så jag kunde inte visa att jag inte fattade. Tack och lov kom jag på rätt snabbt att hon också skriver baklänges ibland, från höger till vänster. Då blev det lite mer lättolkat:
MMA BLED HUK (Mamma blev sjuk).

Kommentarer
Postat av: Staffan

HRLGT!

2008-10-08 @ 22:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0