Vid graven idag

Idag var jag upp till Ansgars grav. Det är nio mil åt varje håll så det blir både en inre och en yttre resa. Jag gör helst den resan själv. Någonting händer i bilen där jag sitter i min ensamhet och allt existentialistiskt som ligger under ytan, som man inte hinner med i en upptagen flerbarnsmors liv, får komma fram och röra om lite i mig.

Det är så fruktansvärt svårt att gå till sin sons grav. Man tycker att jag borde vara van, att jag borde ha Ansgar prydligt instoppat i ett fack i mitt huvud där det går vattentäta skott till resten av livet, till resten av barnaskaran. Men det gör det inte. Det är en chock varje gång. Jag är en mamma som måste gå till en grav. Jag är en mamma som aldrig kommer att se barnen samlade omkring mig.

Det hade kommit ogräs i planteringen. Jag rensade och ryckte, försökte göra fint. Det kom en kvinna gående, en som jag träffat på kyrkogården förut. Jag började försöka förklara för henne, skamset, att jag inte varit upp till graven på länge, att jag inte hunnit göra sommarfint riktigt. Hon sade bara:
-Jag förstår att det här är svårt för dig.
Jag tror inte hon var nöjd med det hon sade, hon tyckte nog att hon inte sade tillräckligt. Men för mig var det det bästa som kunde sägas "Jag förstår att det här är svårt för dig." Det räcker långt. Det finns både visdom och omsorg i de orden.
Sedan frågade hon, snabbt och tyst som om hon inte riktigt vågade, om vi hade fått några fler barn nu. "Tre stycken, 3, 4 och 5 år gamla". Det framkallade det vanliga leendet och ett litet lätt skämt om att jag inte hade svårt att få dagen att gå. Så vi kunde gå därifrån med ett leende som avslutning. Det känns alltid lite lättare då.

I bilen på vägen hem spelade de en låt på radion, från melodifestivalen förra året. Jag var tvungen att stanna bilen och gråta, det är inte ofta jag blir så berörd av schlagermusik:


I never realised it could make me cry
To hear the children laugh and play outside
A walk in the park shouldn't be that bad
But everything without you seems to make me sad

Empty room
Empty heart
Since you've been gone
I must move on
Empty space
Lonely days
My life goes on
Just like the moon

And to sail across the sky alone
Forever trying to find its home
I can't believe I have to say
I don't know where you are today

Just de där sista raderna. "I can't believe I have to say I don't know where you are today."

Kommentarer
Postat av: EvadittlillaBerg

Å...så fint skrivet...(tårögd)

Kram, min lilla Carlottimang.

2009-05-28 @ 23:30:15
URL: http://lusekofta.blogg.se/
Postat av: Staffan

Jättefint! Tänker på dig.

Kram!

2009-05-28 @ 23:54:17
Postat av: David

Tack för att du delar med dig. Vi tänker på er allesammans.



Kram!

::David (din Lb)

2009-05-29 @ 10:25:46
URL: http://www.spanskawilma.se/david/blogg
Postat av: Pippi

Stor kram.

2009-05-29 @ 10:50:29
URL: http://lansgtrump.wordpress.com
Postat av: Annukka

Jag tror... att Ansgar är hos dig, hos er och i himlen. Jag tror verkligen det. Jag känner närvaron av dem jag älskat och förlorat ibland. Det har blivit en naturlig del av livet att ha även dem i närheten. Man kan inte begrava en själ.. vare sig gammal eller ung.



Välsignade kramar

från Annukka

2009-05-30 @ 00:29:34
URL: http://annukka.wordpress.com
Postat av: Madelen Jonsson

Mycket vackra ord Charlotte! Tänker på dig!

Kram Madde

2009-05-30 @ 10:31:37
Postat av: Anna

Så fint du skriver!

Kramar

2009-05-30 @ 17:52:35
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: Erna

Varma kramar och tankar till dig, som kan beskriva det allra svåraste så fint!

2009-05-30 @ 21:37:34
Postat av: Christine

Det du har varit med om går nog inte att förstå när man inte varit där själv det, får en oxå att tacka ngn där uppe för varje dag man har med sina allra käraste.

Fint du skriver!

Kram Chrisse.

2009-05-30 @ 23:21:30
Postat av: Karin

Ja jösses, här sitter jag ock lipar mitt bland elektrikeransökningarna, efter att ha läst ditt inlägg om mors dag. Jag vet inte om jag har nåt bättre att säga än att jag också tänker på dig och de dina, fast jag knappt känner dig och det var så längesen vi sågs.



Jag skrev en dikt en gång till en vän som förlorade någon nära. Jag vet inte om den gör till eller från idag, men du får den.



kram

Karin



Snö



Snön kom tidigt i år

och likafort du försvann

Ännu är det långt till vår

och mycket vi aldrig hann



Visst är den en tröst att året följer sin gång

även om man själv vill stå kvar och betrakta

naturens övergång i vår

när människor läker sakta



Men nu kan det snöa så länge det vill

det spelar ingen roll när tiden står still

Om våren kommer är jag inte hemma

när året börjar om ska jag själv bestämma







PS. Även jag har mors dags-bloggat och om du behöver skratta lite kan du gå in och läsa om min osolidariska son som hade prioriteringsordningen klar för sig vem som skulle räddas först, jag eller picknick-korgen, när jag trillade i helgen... grmpf

2009-06-01 @ 15:05:21
URL: http://kahlokahlo.bloggagratis.se
Postat av: Honungspojkens mamma

Vad otroligt vackert och sorgligt du skriver om din lille Ansgar! Och ändå går inte alla dessa känslor att byta mot ord hur man än försöker... Kram

2009-06-02 @ 01:02:42
URL: http://www.honungspojken.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Vet hur det känns för dig - har min egen Alva att gå till... Hur många gånger man än har varit där är det lika tungt och lika överväldigande varje gång.... / Ulrika

2009-06-03 @ 22:42:44
URL: http://metrobloggen.se/enmetervardag
Postat av: Amlon

Åh! Stora kramen till dej!



I bland när jag tittar på L. så brukar jag tänka på A. och er! Det är så orättvist!



Kramar!

2009-06-05 @ 08:31:38
URL: http://amlon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0