Indicier och fantasier

Var hemma hos kompisen C idag. Vi pratade om vad man kan veta eller gissa om sitt barn tidigt i utvecklingen. Det fick mig att fundera - kan man som förälder faktiskt veta något om barnets personlighet eller temperament eller så redan från början? Finns det tecken?

Jag har ju så många barn så jag tänker att jag borde ha kunnat märka någon skillnad på dem redan från start. Försöker fundera tillbaka på hurdana de var när de var ca 2 1/2 månad, som E är nu.

Ansgar fick vi ju inte ha så länge. Men redan under de korta dagarna med honom fantiserade vi om vem han var. Vi tyckte att han verkade viljestark, och gladde oss åt det. Vi förstod det som att han var en intensiv karaktär med ett ganska hett temperament, snar att reagera och tala om hur han ville ha det. Tänk om vi fick en liten blick in i vem han är, av den eviga gnistan inom Ansgar...tänk vad spännande om vi på något sätt fick en känsla för hans person på de korta dagarna. Jag har en bild inom mig av VEM han är. Jag önskar bara att jag visste VAR han är...

Iallafall - är väl alla barn viljestarka och temperamentfulla? Behovet av att få sin vilja fram - och det rör sig ju mest om mat i början - är ju livsviktig för en bebis.

Funderar vidare. H i sin tur var tidigt en social ung dam. Vi brukade skoja om att hon lärde sig le enbart för att hon ville att folk skulle titta på henne och beundra henne. Hon lärde sig ju att tala väldigt tidigt och kanske var det i samma syfte? Kommunikation, gemenskap - och publik. Stämmer det med hur hon är nu? Ja, väldigt väl. Verbal, social, gillar att visa upp sina förmågor.

Hon kändes också ansvarsfull redan som ung. Minns så tydligt när en kusin anklagade henne för att dra honom i håret och hon svarade "näej, inte drog håret, slog huvudet". Hon tar ansvar - som väldigt van storasyster söker hon till och med gärna upp ansvar. Det finns en ambition i henne också, en som började märkas redan när hon i tvåårsålder tittade på friidrott på tv och sade "H kan också" när nytt världsrekord sattes i längd. Sedan övade hon hela eftermiddagen. Hon har ju inte gjort det än, men vem vet. Vill hon, så kan hon. Det vet vi.

S - när han föddes skickade jag sms till kompisarna - som jag har skrivit om redan i den lilla informationslänken som du får fram om du klickar här -  och sade "jag har fött en tankspridd professor". Och si, det är just precis det intryck man får av honom idag. Hur visste jag det? Det är ju för tidigt för att se om han blir en professor - även om tankspriddheten är rätt lätt att se nu. Men hur kunde jag veta det på BB? Det var en känsla jag hade.  

Tanken flög också genom mitt huvud där i sängen på BB - "den här kommer att bli präst". Och nog har han en del prästerliga drag - framför allt omsorgen om andra, sin intuitiva känsla för rättvisa och sin ovanligt välutvecklade empatiska förmåga.

A var så arg när han var liten, för han hade ont, kolik, gulsot, krupp...men sedan sprack hans personlighet ut i full blom när han var fem-sex månader och då var han g l a d. Lika glad som han förut varit arg. Och den intensiteten finns kvar, liksom en längtan efter att förmedla det han känner och tänker - en pedagog bor i honom tror jag. Kunde vi skymta den mitt i koliken? Kanske - kanske ville han undervisa oss om hur vi skulle göra för att han skulle må bra. Men kanske är alla sådana tankar övertolkningar... ett drag fanns där från allra första början iallafall: noggrannheten med utseende och personlig hygien.

När de andra barnen sitter i leran och glatt klämmer den mellan fingrarna, sitter A bredvid, långt från varje smutsfläck och torkar pedantiskt sina händer med en liten handduk han tagit med sig just för det ändamålet. När han var liten var han en spybebis som alla våra ungar varit - men i motsats till sina syskon och de flesta barn jag sett mådde han mer illa av själva blötheten på kläder och så än av att han just hävt ur sig sitt maginnehåll. Och som något större men mindre än nu fick vi lov att byta tröja när han fick mikroskopiska dammkorn på den.

Den spännande frågan är ju - vad kan vi se hos E idag? För en treårig E har vi ju ännu inte sett, så allt "spående" om vem hon kan vara kan man ju gå tillbaka och kontrollera och alltså få svar på: kan man veta något om henne redan nu?

Ja, redan från början verkade hon noggrann. Hon åt noggrannt, med en slags prudentlig ordentligt-bordsskick-attityd över själva greppet om bröst eller flaska. Hon åt kontrollerat och koncentrerat, målmedvetet. Vidare kan jag säga att estradören i henne nog är betydligt mindre än den som bor i H och A. Hon har andra mål i livet än Idol 2025, jag skulle tro att hon kommer att bli en sådan människa som hellre fotograferar eller iakttag ett offentligt skeende än deltar i det. Hon trivs bra mitt i smeten med alla syskon men ler blygt snarare än ett strålande självsäkert 1000-wattigt när hon har publikens öga på sig.

Ja, nu har jag spått. Vi får väl gå tillbaka till det här blogginlägget om några år och se...

*****
Läs även vad andra bloggare skriver om PERSONLIGHET  TEMPERAMENT TIDIG UTVECKLING


Kommentarer
Postat av: Grodmamman

Fascinerande det där!

Kommer inte ihåg så mycket om sonen, fast det där du säger om A och kladda ner/spy ner sig stämmer även på vår K. Dottern gjorde sig hörd redan på BB och det har hon fortsatt med. Får nog sätta mig ner och fundera mer på detta, intressant!:)

Kram

2010-07-03 @ 10:19:32
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: Charlotte

@Grodmamman: Vad roligt det skulle vara att se dig blogga om dina barns personligheter från födseln och framåt!

2010-07-03 @ 21:38:50
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: staffan

Jätteintressant! Ska bli spännande att se hur det går.

2010-07-05 @ 07:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0