Språkekvilibristen

Åkte med S i bilen från Uppsala.
-Titta en joggare, sade jag.
-Nej, hon joggar inte, hon springer.
-Jaha.



Tystnad, medan jag låter nyfikenheten ta överhanden.
-S? Vad är det för skillnad på att jogga och att springa?
-Öh...när man joggar gör man så här med armarna (gör joggningsarmrörelser) men när man springer (sveper med händerna över huvudet som en gospelkörsartist)...
-Va? säger jag, förvånat, medan jag som vanligt tänker att det måste bero på något han fått från sin far ;-)

-Nä, OK, säger S. Jag skojade bara. Men öh...jo, man joggar på vägen men man springer när man springer till något. Förstår du?
-Öh, ja, kanske. Som "nu får vi springa till dagis"?
-Ja, eller jogga. Om man är sen. Han försjunker i fundersam tystnad igen.

När vi nästan är hemma säger han:
-Mamma, nu har jag kommit på vad det är för skillnad på "jogga" och "springa".
-Jaha? Vad är det då?
-De heter olika saker.


Kommentarer
Postat av: Erna

Bra tänkt, S!

2010-05-12 @ 11:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0