Sudoku för själen

När Ansgar hade dött så berättade vännen FHP, med egen erfarenhet av sorgearbete, för mig att "vissa dagar vill man bara gå på bio. Och då kan utmaningen vara att hitta en kompis som ställer upp på DET när alla är så ivriga och vill att man skall känna att man skall kunna prata." Alldeles rätt hade han, inte alls ovanligt.

Idag har vi tagit en sorgepaus här hemma. Man måste låta huvudet göra något annat ett tag, annars så spricker man. Sedan kanske det inte spelar så stor roll exakt vad? Vi roade oss med att göra om barnprogramstitlar så att de skulle passa andra målgrupper än barn. Ett varningens ord - börjar man med detta är det väldigt lätt att komma på snuskiga saker, i stil med att låta stackars oskyldiga favoritprogrammet Charlie och Lola heta Charlie och Läder-Lola. Något sådant otäckt förslag skall inte redovisas här. För det första är det som sagt alldeles för lätt. Och för det andra så får de läsare som har sådan fantasi själva använda sig av den. För det tredje är det här faktiskt en familjeblogg.

Jag bifogar iallafall det som vi kom fram till, men jag är medveten om att detta visar mer på hur desperata vi var att ge hjärnan något annat att tänka på, än på några egentliga nyvinningar på humorns område.... Det äkta barnprogramsnamn som vi tänker på redovisas i parentes efteråt, för läsare som inte har barn i Bolibompaåldern.

Iallafall
ett program för datanördar: Eudora Utforskaren (Dora Utforskaren)
ett program för skräckfilmsfantaster: Fifi och Monsterhöna (Fifi och blomsterfröna)
ett program för religiösa pysselfantaster: Kloster (Bolibompas pysselprogram Klister)
ett program för hembrännare: Emil i Lönnekrogen (Emil i Lönneberga)
ett program för alla som hatar sjukhusserier: Doktorn Dog (Doktor Dogg)
ett program för alla som älskar sjukhusserier: Den kranke och lytte (Anki och Pytte)
ett program för tatueringsfantaster: Skallen har en stor blå tribal (Nalle har ett stort blått hus)
ett program för alla som är lite goth: En sliten död traktor (En liten röd traktor)
ett program för prästälskande kalenderbitare: Matrikeln (Madicken)
ett program för den geografiskt förvirrade: Vulkaner i Bahamas (Bananer i pyjamas)

Kommentarer
Postat av: Lusekofta

Eh...ett program för händiga: Slöjdarna (Höjdarna)
(oh well jag försökte åtminstone)HA HA

2007-07-03 @ 19:55:18
URL: http://lusekofta.blogg.se
Postat av: vajlet

och nu skrattar jag så jag gråter. lättroad jag? ;)

2007-07-06 @ 18:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0