Djupa reflexioner om dopet vid Hjälsta kyrka

Idag på väg till Kullabadet for vi förbi Hjälsta kyrka.
-Här döptes A när han var en liten bebis, sade H glatt.
-Ja, det stämmer. Kommer du ihåg det?
-Jag kommer ihåg att jag hällde vatten på han.
-I dopfunten hällde du vatten, ja.

Barnen begrundar detta i tystnad.

S frågar A:
-Var vattnet kallt när du döptes?
A säger att vattnet var kallt, jättekallt, men att han gillar kallt vatten.

S frågar mig:
-Heter man något när man döps?
-Ja, man heter ju något då. Och prästen säger namnet som man har.
-Funderade ni aldrig på om A skulle heta något annat?
Jag bekräftar att förhandlingar föregick själva valet av namn men att A kändes självklart för oss som namnval, när vi träffade honom.
Nyfiket frågar jag dock vad S hade tänkt sig.
-Jag tänkte att ni kanske kunde ha kallat honom för Kråkan.

Kommentarer
Postat av: Emma

tja, varför inte? =D min brorson döpte sin lillebror till Tore Tidtabell Kalle Bäver, tilltalsnamn Toretidtabell. fast det var ju förstås för ett helt år sen, när lille L var 'liten', och inte 'stor'...

2009-07-17 @ 10:41:00
URL: http://www.wibom.net/emma
Postat av: Charlotte

Emma: Och din käre fästman gick ju nästan till historien känd som Berra Björnbär.

2009-07-17 @ 11:37:23
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: Anna

Här tyckte sonen att bebisen skulle heta "Lennart" om det blev en pojk!:)

Förundras alltid över att du kommer ihåg allt dina underbara barn säger. De är för go´a!:)

Kram

2009-07-17 @ 17:59:06
URL: http://grodmamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0